Monday, August 11, 2008

kolesterol oh kolesterol..


badan aku tak sedap lately, so aku g wat check up..
mula doktor kata..tengok semuanya macam oke..
tapi kalo aku nak.. boleh buat blood test n urin test...
skang ada offer katanya... RM50 jek.. kalo x RM80..
bleh tau macam2 katanya.. kencing manis, kolestrol, buah pinggang...
so aku decide untuk buat lah..


ermm beberapa ari pastu, g amik result..
"kolestrol u tinggi sangat la dik..u muda lagi.. i kasik ubat pon xbagus"
alahaaiiiii muda g dh tinggi kolestrol...uwaaaa...
dia suh tukar tabiat pemakanan...
elakkan makanan tinggi kolestrol..
tukar dari goreng ke rebus or bakar...
sambal belacan control..<---blur div="" jap..ni="" ke..huhu="" pon="" xleh="">
kena makan banyak sayur n buah buahan...
eiii aku rasa aku dh mkn byk dh sayur...xcukup2 g ke..adeh..

hmmm xpe la.. aku kena start la tukar
tabiat pemakanan aku..
bak kata dokter la kan..
tapi aduh bkn senang nak tukor..
aku suka masakan pedas2..dh tntu bertumis..
suka kari..suka sambal blacan..uwaaa...
asal jumaat..otak aku dh pikir..weekend ni nk masak pe..
adehh laaa...
dokter suh tukor..
bekfes no more nasi lemak..roti canai..
OAT!
tolonggggg dari dulu aku cuba mkn benda alah ni
xsedap... uwaaaa...


aku nak mkn pon dh xselera skang..
sbb tak tau nk mkn pe.. :(
erkk tp semalam.. kakak ipar aku suh wat ayam bakar..
perap rempah sate..so aku wat arr..
derang goreng.. aku nye bakar..
erkk kira oke la kan...kurang la ket kolesterol kan..
erkkk agaknyelahhhh :-j

5 comments:

Es hash ei Ka Ei en said...

aku yg kuwus ni pon kolestrol tgi :|

huhuhu..

ape lagik weh.. lepak kenny roger je la =))

Unknown said...

muahahaha... ko pon same..
pemakanan kita neh..aduhh...
erkkk oat dh bli kelmarin g..
tp blom mkn g...uwaaa xsuke xsuke :((

kalo posa jek...leh trun x kolesterol ni ek :-?

^PENGEDAR SHAKLEE PUTRAJAYA^ said...

tnie

mung kolestrol tggi..
mels plok darah tggi:-<
macam2 pnyaket saja skg..
huwaaaa...

mencik banget bile kena kawal mkn nie=((

Unknown said...

mel drh tinggi :O
muda2 g...eiii takutnye kn :-S

^PENGEDAR SHAKLEE PUTRAJAYA^ said...

check tekanan darah tggi lastweek.
mggu depan kena gi spital lagi:(

doc tamo bg lagik ubat darah tggi ato migrain..tgk camne dulu