Wednesday, January 16, 2013

.:: Resepi Puding Roti Pelangi ::.

Salah satu hobi aku adalah memasak dan mencuba resepi baru. Dan resepi tu banyak sumber aku dapat, macam puding pelangi ni dari sorang akak ni Kak Nori, anak jiranku.

Sangat mudah Puding Roti Pelangi ni, tak sampai sejam pun membuatnya. Dan yang penting sedap dan cantik, membangkitkan selera nak makan. Kalau bawak g jamuan ke, pasti ada yang akan minta resepi ni. Dan aku bagi je, nak sorok buat pe. Sharing is caring kan. Seronok bila resepi yang kita bagi tu, derang cuba buat dan jadi. Muka happy tu membahagiakan kita. Betul tak?Oke, so kat sini nak kongsi resepinya. Kredit to : FB: Noriko Sukamoto . Psttt tak rugi korang add FB akak ni. Memang kagum dengan dia, seorang yang tak pernah kedekut ilmu. Pelbagai resepi boleh jumpa kat situ.

Resepi::
Langkah 1:A)5 kpg roti,1tin susu cair,5 sudu susu pkt,2 bj telur,1sd the esen vanilla. B)10g agar2 segera(halalgel x was2 punya),1/2 cwn gula kalau nak manis tmbh. C)1 sudu mentega.

Langkah 2:Blend bhn A dan tapis



Langkah 3:Bhn B)1/2cwn gula dicampur 10g agar2 segera dan 4 cwn air dididihkan kemudian masukkan bhn A.



Langkah 3.Masukkan mentega 1 sudu besar setelah A+B mendidih sekali lagi.



Langkah 4.bahagikan beberapa bhgian.lapisan pertama 3 senduk.lapisan seterusnya 1 senduk.tuang tgh2 sehingga habis. Kemudian tarik dengan lidi, dari tepi ke tengah. Proses tu yang akan menampakkan lorekan yang menarik ni. Last sejukkan dalam peti ais..Nyummy. Nak mendapatkan warna menarik macam ni, cer beli pewarna biru. Memang menarik jadinye.. Selamat Mencuba





No comments: