Tuesday, August 12, 2008

info sihat..


oke... memandangkan sekarang ni aku dalam usaha
menurunkan kadar kolesterol dlm darah aku neh...
so aku pon carik la info sihat...
untuk panduan aku..dan jugak kome-kome le..
tak kira la yang kurus tapi tinggi kolestrol ke..(shem ar ni) :
yg berisi dan tinggi kolestrol ke...huhu..
sama-samalah kita baca n yah...chaiyokkkk...
jom usaha untuk turunkan kadar kolesterol..


oke..kat mana leh didapati kolesterol ni....
*Boleh didapati daripada sumber haiwan terutamanya telur dan
organ dalaman seperti otak,hati dan ginjal
*DAGING HAIWAN dan MAKANAN LAUT mengandungi
kolesterol yang TINGGI sementara sayur-sayuran dan minyak sayur
tidak mengandungi kolesterol.
*Badan kita menghasilkan 700-1000 mg kolesterol sehari
dimana jumlah ini cukup untuk melakukan proses metabolisma
seperti sintesis, hormon seks,asid hempedu dan sel dinding.

nak tau tips untuk kurangkan lemak dalam penyediaan makanan?
*Pilih makanan yang tinggi karbohidrat kompleks
(nasi,bijirin dan makanan berkanji) serta sayur-sayuran
*Pilih makanan yang tinggi serat
*Buang lemak dan kulit pada ayam dan daging sebelum masak.
*Hadkan pengambilan lemak seperti marjerin,mentega,krim dan mayonis
*REBUS,KUKUS & PANGGANG dan menggunakan ketuhar gelombang mikro ("microwave") adalah lebih baik daripada menggoreng.


10 Jenis Makanan sumber semulajadi yg boleh turunkan kadar kolesterol:
SOYA <-- aku xleh mnum arr ..alah.
KUACI<-- malas nak gigit2
BUAH KERING<--erkk bleh la
EPAL<--nyummy
IKAN TUNA<--peberet
KACANG TANAH<---penat kunyah..
MANGGA<--nyummmy..
KISMIS<--suka..tp manis ma
OAT<--uwaaa xsukeeee...
JAMBU BATU<--hmmm baik utk diet ni.. pe salahnye cuba..


so...chaiyok.... aku mulakan ari ni jugak...muahaha..

11 comments:

^PENGEDAR SHAKLEE PUTRAJAYA^ said...

SOYA <-- peberet
KUACI<-- lama tk mkn..mls mo geget
EPAL<--kurenggg
IKAN TUNA<--peberet
KACANG TANAH<---peberet gak kekdng
MANGGA<-- yum yum!!
KISMIS<--kureng..maness[-(
OAT<--bleh laa
JAMBU BATU<--peberet!!

Es hash ei Ka Ei en said...

kuaci leh kurangkn kolestrol :-?

pelikkkkkkkkk!!!

aniweii aku nk bgtau.. sbb ko la ni..

td waktu aku nk blm bekpas .. sume mende aku nmpk kolestrol je... huwaaaaa... nk ns lemak xleh.. nk goreng² xleh.. :((

arini terus xdek selera nk lunch sbb cfirm kalo lunch makanan aku yg ade myk punyeeeeee:-s

aku nk g beli roti sme biskut oatmeal perisa 'aprikot' huheehuehue gud combination kan.. ade buah kering ade oat :p

ni mmg mknan aku bila xdek selera dgn nasi ;)

Es hash ei Ka Ei en said...

opss soya feberet gak.. tp xleh nk beli la arini walaupon rase nk minum..

sbbnye pg td aku da beli milo woo suam..

aku amalkn minum air manis skali sehari.. selbhnya air kosong :D

mdrosdi said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

wah2 mel...manyak yg peberet... patot arr sihat..erkk cuma drh tinggi je ekk :-S ..kna kurangkan garam..n jgn tensi2..leksss :)

shem...muahahaha..=)) ko rasa ape yg aku rasa..nk mkn pe pon nmpk kolestrol..sbb dh sah2 yg kita suka yg tuh..haha...hmmm ye la nk bli gak ahh biskut oat.. biskut thn g arr dr yg air tuh :(

air manis ermm aku memang jarang... suka air putih..kalo air manis kat kdai pon oder limau suam jek..huhu

^PENGEDAR SHAKLEE PUTRAJAYA^ said...

bab tensen tue tkleh nk elak la tnie:(

hehehe alhamdulillah la takat neh
kolestrol menten..ngeeeeeeee:D

tatau la akan dtg...
darah tggi nk kata ske masin2 tade la plak..entah..tekanan mental
byk sgt kot:|
ari2 mikir benda berat2=((

^PENGEDAR SHAKLEE PUTRAJAYA^ said...

BTW yg kacah tanah tue
setiap petang aku wat kunyah2
sambil wat kije..hehehe
mo elak ngantok:D

Unknown said...

hok ala mel... rajinnye kunyah2...haha.. nape tah aku xsuke kunyah2 letih..ahaha..

mel..siyesly.. ko bykkan solat... n zikir..bla ada prob je..ko zikir.. ttiba susah ati je zikir.. sama2 kta amalkan k..insyaAllah.. jiwa lbih tenang walau berat mcm mana masalah kita..moga mel lbih tenang :)

^PENGEDAR SHAKLEE PUTRAJAYA^ said...

hehehe...
aku mmg ske kunyah2..
klu tkde mende nk kunyah mesti gelisah..hahahaha..
tp tamo kunyah benda yg berat2..
aku da cukup demok skg:-s


tinie>:D<
tengs ya!!tharu aku..
insyallah akan tenang tnie..
tp bile aku tenang benda tu akn kembali brulang..entahla..
naseb aku slalu tk sebaek org len:|

opsss....mgeluh plak aku nie..
pepon aku trime dugaan ini hgga ke akhir hayat aku:)

aku tau tuhan tkkn mguji sesorg hamba-Nya itu jika hamba-nya itu tak mampu hadapi..uhuhuhu

btul ke ape aku ckp ni..
mcm belit2 jek..hahahaha..

Unknown said...

btui la tuh mels... pandainye... anak sapa la neh...muahaha.. hehe dh xmo sedih2 g>:D<

^PENGEDAR SHAKLEE PUTRAJAYA^ said...

hahaha..
pandai ke aku neh??
masehhh

pelok sket>:D<
muahhhzz!!sayang kamo