Thursday, April 14, 2011

.::Ribena Halal atau Haram::.

Isu ribena halal atau haram dah lama dah sebenarnya.
Banyak kali juga isu ni timbul. Tapi aku cuma pegang 1.
Pengiktirafan halal dari Jakim. Setiap kali terima berita
satu2 produk itu halal or haram, habit aku adalah
aku akan lihat atau periksa di direktori halal jakim
http://www.halal.gov.my/ehalal/index.php?ty=directory&type=A&hits=NEW
kat sini kita boleh taip apa-apa saja produk yang kita nak tahu
samada nama produk ataupun nama syarikat..
termasuklah rumah sembelihan,maksudnya kedai untuk beli ayam
aku check kat sinilah untuk kepastian..
MENCARI YANG HALAL itu kan fardhu.

So back to da topic.
Ada satu fb ni namanya
Makanan & Minuman Yang Dicemari Kesucian Untuk umat Islam
so, dikeluarkan pengumuman ribena haram..
aku pon bertanya lah lebih lanjut, betul ke
kenapa pulak bercanggah dengan kenyataan JAKIM
aku sertakan link sekali..
bukan mau mempertikai tapi demi nak cari kebenaran
kalau betul haram tak betullah jakim keluarkan logo tuh
sedangkan orang ramai berpegang pd pengiktirafan badan itu.
agaknya banyak sangat aku komen, didelete nya komen aku
dan remove aku dari list..maybe ban trus la kan..
sebab lepas tuh aku like balik still tak boleh comment..

profesional ke kalau macam tuh..
zaman sekarang semua nak suruh kita angguk-angguk je ye
salah ke kita bertanya nakkan kepastian..
halal haram bukan menda mainan..
aku pon search je la maklumat kat jakim n
aku tetap berpegang pd ape yg derang akui..
kalau mmg benar adalah sebaliknya..
so atas tanggungan mereka la kan..

aku takde le rajin sgt minum or bagi anak minum ribena..
sebab manis kan tak elok utk kesihatan..tapi
bila timbul isu ni..tak kira lah..
kena juga ambil tahu..kalau betul haram perlu dijauhkan
betul tak..
cuma moral of da story..
1. jangan main2 dgn halal haram, carik yang halal itu wajib
2. jangan terus percaya kalau disebarkan tentang sesuatu yg belum pasti
3. siasat sesuatu dakwaan, kadangkala ianya isu lama sebelum ada tindakan seterusnya..
maksudnya pengesahan selepas dakwaan tu
4. jangan sebar2kan sesuatu yg tak pasti yg pastinya boleh kelirukan orang lain..
.
.
.
.::wallahualam::.

4 comments:

atreyu strange said...

Hmm.. Kalau baca Fanpage tu mcm byk yg tak kene. And ape tujuan sbnr bukak Fanpage tu? Dah jadi mcm tempat mengecam org/bangsa lain je. Nampak sgt kalau kita tak sehaluan dgn diorang, kita akan kene kecam. Semua tak kena, drg je yg betul.

Sori, dua posen saya je.:)

Unknown said...

ntah la..bkn nak carik gaduh..bincang kan..pe salahnye..haihh susah ekk nak paham

Myn said...

conclusion nyer halal ke x ? huwaaa dah ler fav drink ni :|

Salt N Turmeric said...

I went to the fb link that you provided. Mak oi! Not just the author but the followers/commenters pun sama bengong macam lah diorang semua tu confirmed masuk syurga. I too am tired of receiving emails on supposedly haram food/products. Seriously? makes me wonder if those Malays can actually think for themselves or they'd just simply melompat when somebody says, "oh this is haram. that is haram".