Tuesday, January 8, 2013

KURSUS INDUKSI KISSM

Entry ni saja dititipkan, kot la ada yang mencari nak dijadikan rujukan. Sebab aku ari tu masa nak g kursus induksi berdebar jugak. Bukan pe sebab ianya salah satu syarat sah jawatan. Menghadiri kursus induksi dengan jayanya. So kena lulus la. Apa yang perlu lulus? Markah lulus dinilai daripada penilaian fasilitator ke atas kita sepanjang kursus. Kalau dulu ada pengucapan awam, sekarang takde Cuma kena aktif la dalam kelas. Lagi bagus kalau boleh offer diri jadi pengerusi majlis ke, jadi penghulu ke. Markah lebih la kat situ. Kedua kerja dalam kumpulan. Seterusnya markah diberi berdasarkan ujian pada akhir kursus. Pada yang nak cuba buat latihan, boleh google ‘contoh soalan induksi’. Ada banyak set soalan, buat je. Soalan memang kebanyakannya lebih kurang sama je. CONTOH SOALAN UJIAN OBJEKTIF INDUKSI

Kursus Induksi ni 3 hari. Kalau dulu lama sampai dua minggu. Tapi sekarang 3hari 2malam je macam aku bertempat di Pangkor Coral Bay Pulau Pangkor. Awal-awal kita dah dapat nota yang diberi dalam bentuk CD. Arahan menyuruh kita print dan baca nota ni,juga bawa ke kursus. Aku ikut arahan le. Tapi masa kat kursus takde disentuh satu bab pon dari nota tu. Ianya lebih pada untuk membantu kita masa jawab soalan ujian nanti. Memandangkan kursus ni singkat jadi masanya amatlah suntuk. Takde masa la nak golek-golek atas katil. Tambah hari kedua tu mmg padat la jadual dari pagi sampai malam, nak salin baju bertukar-tukar fesyen tudung pon xsempat. Oh ya, bagus juga kalau bawak buku tebal Perintah Am dan juga PKPA. Agak membantu terutama masa buat tugasan berkumpulan.

Perkara lain yang perlu dititik beratkan masa induksi. Jangan lupa bawak tanda nama(name tag). Juga gambar sekeping seperti di dalam arahan surat induksi. Jaga disiplin terutama tepati masa. Pakaian adalah pakaian pejabat. Ada satu lagi, duduk menginap di tempat yang telah disediakan. Ha tang tu aku agak tidak disiplin. Selamba bawak suami n anak2, aku ingat asalkan dok hotel yang sama takpe. Rupanya urusetia dapat tau, kena marah. Aku kan jujur g la bagitau sendiri.Hihi.. Tapi aku terpaksa bawak jgk,sbb baby masa tu sangatlah kecik lagi,nyusu badan tak pernah tinggal. Memang risau jugak la digagalkan aku disebabkan ni. Alhamdulillah lulus jugak. Oke. Teringat pulak kalau induksi guru, lain sikit, tugasan diberi sebelum datang induksi, so submit masa induksi tu. Erm,lagi pakaian sukan tak perlu bawak kalau tidak dinyatakan dalam surat, takde riadah pun.

Okelah tu saja coretan citer pasal induksi. Enjoy sepanjang induksi, fokus dan all the best!

2 comments:

Unknown said...

Dah lama Pn Tinie tak post entry...

Unknown said...

hahaha..tuh la..setahun kan..