Wednesday, September 3, 2008

Sedekah...

Alhamdulillah...hari ni hari yang ketiga
umat Islam berpuasa...
kowang posa tak..oo...ada yg raya dlu ekk..huhu..
ermm sama-samalah kita menghargai
kesempatan bulan yang mulia ni
dengan memperbanyakkan amalan kebajikan


Jom kita muhasabah diri...
So takat ni.. Macam mana ibadah puasa kita
'Kurus' ke pahala puasa...'gemuk' ke pahala puasa kita..
Berapa malam dh terawih...
Berapa helai ayat quran dh kita baca...
amalan sunat yang lain...zikir...solat sunat...
Jaga mata tak..jaga telinga tak..jaga hati tak...
alamak..mcm tak banyak jekk..ngeee...
Ya Allah.. Panjangkanlah umur kami dlm keberkatan
semoga sempat untuk kami lakukan yang terbaik
untuk ramadhan kali ini
siapa tahu mungkin ini ramadhan terakhir
bagi kita
wallahualam...
posa bukan takan tahan lapar n dahaga..
or semata2 untuk diet..
tapi sbg satu cara untuk capai takwa kepada Allah..
pe tuh takwa...
"Takwa ibarat berjalan di atas duri-duri yang tajam..."
maknanya..hmmm... sepanjang masa kita kena berhati-hati..
yer...sepanjang masa..selagi kita bernafas...
nak jln.nk benti..smua kna hati2..aduii takut...


Tadi dengar kat MHI
Amalan bersedekah...
satu yang aku dpt tangkap ayat ustaz tuh..
"Sedekah bukan makna mengurangkan harta kita
menghabiskan harta kita..
tapi sebenarnya menyimpan..melabur..
macam simpan dalam bank" katanya..
satu hari nanti kita boleh keluarkannya...
untuk kegunaan di hari hadapan...
bank mana? BANK ALLAH...
tiada yang percuma dalam dunia..
semuanya Allah akan bayar..
buat baik pon dibayar..buat jahat pon dibayar...
aku mengingatkan diri aku n kwn2 aku yg tersayang
sama-samalah kita fikirkan...
selamat beramal...huhu


"Wajib bagi setiap sendi-sendi salah seorang dari antara
kalian untuk bersedekah setiap hari.
Setiap tasbih adalah shodaqoh,
setiap tahmid adalah shodaqoh,
setiap tahlil adalah shodaqoh,
setiap takbir adalah shodaqoh, amar ma’ruf adalah shodaqoh.
Nahyi al-munkar adalah shodaqoh.
Dan cukup menggantikan itu semua dua rakaat yang dilaksanakan di waktu dhuha?
(HR. Muslim No. 720, Kitab Sholatul Musafirin Wa Qashruha,
Bab Istihbab Sholat Adh-Dhuha. Jami?ul Ushul 9/436)


3 comments:

Es hash ei Ka Ei en said...

erk.
aku br start pose arini..
moga aku berjaya menjalaninye dgn penuh pengertian..

mengaji? blm mula lg utk ramdhan ini..

sedekah .. hurmm ..

Unknown said...

slamat berposa shemm...... >:D<

ari ni aku xngaji g...xtau nape sgt sleepy...

^PENGEDAR SHAKLEE PUTRAJAYA^ said...

Shem..kte sama la;))
aku pon semlm br mule puasa..
mgaji da mule sket2..