Monday, August 11, 2008

kolesterol oh kolesterol..


badan aku tak sedap lately, so aku g wat check up..
mula doktor kata..tengok semuanya macam oke..
tapi kalo aku nak.. boleh buat blood test n urin test...
skang ada offer katanya... RM50 jek.. kalo x RM80..
bleh tau macam2 katanya.. kencing manis, kolestrol, buah pinggang...
so aku decide untuk buat lah..


ermm beberapa ari pastu, g amik result..
"kolestrol u tinggi sangat la dik..u muda lagi.. i kasik ubat pon xbagus"
alahaaiiiii muda g dh tinggi kolestrol...uwaaaa...
dia suh tukar tabiat pemakanan...
elakkan makanan tinggi kolestrol..
tukar dari goreng ke rebus or bakar...
sambal belacan control..<---blur div="" jap..ni="" ke..huhu="" pon="" xleh="">
kena makan banyak sayur n buah buahan...
eiii aku rasa aku dh mkn byk dh sayur...xcukup2 g ke..adeh..

hmmm xpe la.. aku kena start la tukar
tabiat pemakanan aku..
bak kata dokter la kan..
tapi aduh bkn senang nak tukor..
aku suka masakan pedas2..dh tntu bertumis..
suka kari..suka sambal blacan..uwaaa...
asal jumaat..otak aku dh pikir..weekend ni nk masak pe..
adehh laaa...
dokter suh tukor..
bekfes no more nasi lemak..roti canai..
OAT!
tolonggggg dari dulu aku cuba mkn benda alah ni
xsedap... uwaaaa...


aku nak mkn pon dh xselera skang..
sbb tak tau nk mkn pe.. :(
erkk tp semalam.. kakak ipar aku suh wat ayam bakar..
perap rempah sate..so aku wat arr..
derang goreng.. aku nye bakar..
erkk kira oke la kan...kurang la ket kolesterol kan..
erkkk agaknyelahhhh :-j

Thursday, August 7, 2008

Syaaban..

hoyeyyy..
hehehe...
ari ni aku bjaya tukor skin...huh
nak tukor..nak tukor..
sampei aku dh tukor keja x tukor-tukor skin neh
buhsan gak dok pakei baju lama
so ari ni tukor lah...
ntah bila plak nk tukor lagi..ekeke...
------end-----

life..
tenang..
bila kita dekat dengan Dia...
Dia akan dekat dengan kita..
walau apa jua dugaan...walau tergugat
tapi ati akan rasa lebih tenang..
tak ada tempat mengadu dan meminta
selain dari Dia...
bila kemanisan ibadah terasa,
kita akan selalu rasa rindu
nak berjumpa denganNya...
setiap langkah dalam hidup kita
mengharap redhaNya...
moga kita selalu di bawah rahmatNya..

Bulan Syaaban...petanda kita menghampiri Ramadhan..
pada bulan ini kita diminta perbanyakkan amalan..
mempersiapkan diri untuk menghadapi Ramadhan..
Diriwayatkan bahawa pada bulan inilah Rasulullah
membanyakkan puasa..hampir sebulan..
amalan lain yang boleh dibuat
termasuklah amalan sunat yang lain
seperti membaca al-quran..zikir bersedekah dan lain-lain..

Hari ni 6 Syaaban..
Nisfu Syaaban pd 15 Syaaban..
lagi berapa ari Allah akan menukarkan buku amalan yang lama
dengan yang baru untuk tahun akan datang..
marilah kita...
merenung kembali.. menilai diri..
apakah amalan kita yang telah dicatitkan di dalam buku amalan
yang akan dinaikkan itu...
aku mengingatkan diri aku..kawan-kawan yang lain..
sama-samalah kita memperbanyakkan amalan...
moga amal baik kita diterima olehNya..
moga dosa kita diampunkanNya.. InsyaAllah.. Amin Ya Allah..
**erkk tp kan .. aku bru pasan comment tokleh..
dh godek2 pon tokleh..mane shem neh.. :-S

Tuesday, August 5, 2008

Bila sampai masanya..

Aku baru dapat berita jiran aku meninggal..
Aku panggil Cu Meni..
Muda lagi dia...belum 40 pon lagi...
Sangat tak sangka..
Dia xde sakit apa pun...
Semalam lalu depan umah tengok sihat jek..
Tetiba pagi td dia g kerja rebah di tempat kerja..
Anak-anak kecik lagi..sian anak-anak dia..
Aku jadi takut

Itulah ajal..bila-bila masa...tak kira usia..xkira kat mana...
Bila sampai waktu yang dijanjikan..Dia akan tarik balik nikmat usia...
Kalaulah Dia tarik nyawa aku sekarang...oh Tuhan...
Ya Allah..banyaknya dosa aku..banyaknya kesalahanku..
Tidak melaksanakan perintahMu...melanggar laranganMu..
Tidak tunaikan hakMu...jauh dariMu...
Terimakah Engkau doaku...Diampunkan ke dosa-dosa ku...
Cukupkah ibadatku...
Aku takut...

Arwah tak apa jugak ada zuriat..
Ada anak-anak yang akan doakan dia...
Aku??
Tak punya zuriat lagi..
Akan berkesempatankah aku?

"Ya ALLAH sesungguhnya aku mohon kpdmu dgn hak Muhammad dan keluarga Muhammad, Maha Suci Engkau ya ALLAH dan dgn memujiMu,
Wahai Tuhan kami,
Kami telah menganiaya diri kami sendiri
dan jika Engkau tidak mengampunkan kami
dan memberi rahmat kepada kami
nescaya jadilah kami
di kalangan orang yang rugi.
sesungguhnya
Engkau maha penerima taubat lagi maha pengasih,penyanyang.
Dengan memujiMU, tidak ada Tuhan melainkan Engkau,
aku telah melakukan perbuatan salah
dan menganiaya diriku maka ampunilah aku
dan Engkau sebaik2 pemberi ampun. Amin"


*Zikir penawar hati-
>

Friday, August 1, 2008

kusus kawin

esok aku g kusus kawin..
ngan sape??
sowang jek..uddi dh amik dh.. :-<
takut arr....
dia ada tnya pe pe x...
aduii...lama dh basic2 nikah ni aku xbaca
last rasa cam form 5 dlu jek..
hahaha...
erkkk tunggu je la esok...
sekejap nye masa blalu...nih dh bulan 8..aduiii la..
oh ye..lusa knduri senior aku
yg paling close.. along..huhu
Selamat Pengantin Baru.. Moga bahagia slalu...muahhh...
aku g kenduri g 1..pas raya..huhu..

Thursday, July 31, 2008

bzzz....iyolahh..

huhu..
bz ket lately...
keja baruku ni kan lain ket dr sebelum ni..
aku dh penah cter ke ekk...hmmm gni..
kalo sebelum-sebelum ni..
aku keja ngan company IT,
IT hardware, IT software, n yg last pon IT software..
hah yg ni lari byk...syarikat kontraktor..major construction...
wat jalan..wat building..renovation... kolam kilang kelapa sawit,kolam air twr.. pembetungan..bla2..
hahaha...lain kan...ntah nape ekk..aku enjoy keja neh..
rasa cam kena ngn jiwa aku..


actually... aku kenal bos company ni dh lama
nak kata beso idak le..kecik jekk..
tp pojek yg dpt alhamdulillah..hehe...
sebelum2 ni..ada gak la tolong bos ni..dolu2..
masa kerani dia benti..waktu cuti aku dtg cni tolong dia...
so xda la kekok sgt...
cuma kali ni jobscope tuh idak le dok opis ngadap keja
kerani semata...(sebab aku demand xmo gaji rendah..
bior jobscope luas asal gaji manyak ket..haha sukati)
selain dr setelkan tender2..dptkn sebutharga..carik suplier..order..
aku kena g site..utk site survey...kena g site untuk pantau progress projek
kena liase ngan pegawai2 kat tempat tuh..


macam sekarang..tengah ongoing beberapa projek..
yg paling penting skang pojek kat Universiti Teknologi Petronas, Tronoh...
UTP ni..renovation work.. selain keja2 tukang2..furniture..divider..electrical..
yg best ada le relate ngn IT..
sbb ada networking wired n wireless kna wat situ..huhu
1st time kompeni ni dpt pojek situ..
so bos aku nak wat yg the best le gtu..
thats why i like my bos ni..
walopon jaga gak budget2 tp wat keja kena tip top..
sebab tuh once dpt tangkap satu pojek ngn satu2 agensi tuh
derang nak kasik g..
n yg penting xsuka nak sub2 kat kontraktor lain sgt
esp cha ya nun alif..cam kebanyakan org len buat... kat melayu xpa..


nape aku rasa suka ekk keja kat cni..
penat..memang penat... walopon renovation kat utp tuh dlm bangunan
sejuk jek pon dlm tuh
tp aku kena ke hulu ke hilir gak jupe org tuh org ni..
arrange itu ini..
panas la plak skang ni kan..terik...yah penat..tp kepuasan...
n yg penting kat cni.. xde politik opis sgt..
nape xde..sebab..pekerja kat opis ni aku, QS en fauzi, my bos en zizan..
3orang jek...erkk akak cleaner sowang..
yg lain smua pekerja kontrak..
hahahahaha... so xbyk songeh...n xda yg dengki2..ahhhh legaaaaa...
alhamdulillah...kat cni aku nk blajar manyak menda..
mana tau kan..... :->


aku selalu doakan bos aku ni murah rezki...
dia pon xkedekut..dr dlu g..
moga lebih bjaya di masa hadapan..sian gak tngok dia sesorang ke hulu kehilir
n skang aku lak gtu..heh...
erkk ekceli ada cter ket psl dia neh..ahakzz...
xpe len kali arr cter...huhuhuhuhu...tata titu titi...

Monday, July 28, 2008

DID I MARRY THE RIGHT PERSON?

Dear ALL, This is a very good article.
Those who are still single may learn something from here...
Those who are already married may take it
as a guideline to improve your marriage & relationship ....
DID I MARRY THE RIGHT PERSON?



During one of our seminars,
a woman asked a common question.
She said, "How do I know if I married the right person?"
I noticed that there was a large man sitting next to her so I said,
"It depends. Is that your husband?" In all seriousness, she answered "How do you know?"
Let me answer this question because the chances
are good that it's weighing on your mind.
Here's the answer.


EVERY relationship has a cycle.
In the beginning, you fell in love with your spouse / partner .
You anticipated their call, wanted their touch,
and liked their idiosyncrasies (unconventional behavior/habit).
Falling in love with your spouse wasn't hard.
In fact, it was a completely natural and spontaneous experience. You didn't have to DO anything.

That's why it's called "falling" in love...
Because it's happening TO YOU.
People in love sometimes say, "I was swept of my feet."
Think about the imagery of that __expression.
It implies that you were just standing there;
doing nothing, and then something came along and happened TO YOU.
Falling in love is easy.
It's a passive and spontaneous experience.


But after a few years of marriage,
the euphoria (excitement) of love fades.
It's the natural cycle of EVERY relationship.
Slowly but surely,
phone calls become a bother (if they come at all),
touch is not always welcome (when it happens),
and your spouse's idiosyncrasies,
instead of being cute, drive you nuts.
The symptoms of this stage vary with every relationship,
but if you think about your marriage,
you will notice a dramatic difference
between the initial stage when you were in love
and a much duller or even angry subsequent stage.
At this point, you and/or your spouse might start asking,
"Did I marry the right person?"

And as you and your spouse reflect on the euphoria
of the love you once had,
you may begin to desire that experience with someone else. This is when marriages breakdown.
People blame their spouse for their unhappiness
and look outside their marriage for fulfillment.
Extramarital fulfillment comes in all shapes and sizes.
Infidelity is the most obvious.

But sometimes people turn to work,
a hobby, a friendship, excessive TV,
or abusive substances.
But the answer to this dilemma
does NOT lie outside your marriage. It lies within it. I'm not saying that you couldn't fall in love with someone else.
You could. And TEMPORARILY you'd feel better.
But you'd be in the same situation a few years later.
Because (listen carefully to this):
THE KEY TO SUCCEEDING IN MARRIAGE
IS NOT FINDING THE RIGHT PERSON;
IT'S LEARNING TO LOVE THE PERSON YOU FOUND.


SUSTAINING love is not a passive
or spontaneous experience.
It'll NEVER just happen to you.
You can't "find" LASTING love.
You have to "make" it day in and day out.
That's why we have the __expression "the labor of love."
Because it takes time, effort, and energy.
And most importantly, it takes WISDOM.
You have to know WHAT TO DO
to make your marriage work.
Make no mistake about it. Love is NOT a mystery.
There are specific things you can do
(with or without your spouse)
to succeed with your marriage.
Just as there are physical laws
of the universe (such as gravity),
there are also laws for relationships.

Just as the right diet and exercise program
makes you physically stronger,
certain habits in your relationship
WILL make your marriage stronger. It's a direct cause and effect.
If you know and apply the laws,
the results are predictable. .. you can "make" love.
Love in marriage is indeed a "decision".. .
Not just a feeling.


Remember this always:
"God determines who walks into your life.
It is up to you to decide who you let walk away,
who you let stay, and who you refuse to let go."

Tuesday, July 22, 2008

life..

weekend ri tuh xde xtvt menarik pon..hehe
aku dok umah jek..
mengemas umah...ekceli kemas bilik..
ermmm sejak blk cni..aku jarang pon tdo bilik aku tuh..
aku tdo bilik adik laki aku..dia xde.. keja kat mlaka..
nape xtdo blik aku yg share yg adik pompuan aku?
haihhh rimas..haha.. kelmarin baru aku ngemas blik yg dh mcm hape tuh
ahhh lega ket nak masuk...


selebihnya aku melepak melayan halil..anak sdara aku...
layan tepuk amai-amai.. layan makan doyan sama2...
haha..dpt dia mkn doyan...suka gila...nk tgelak jek aku nengoknye
sambil pegang seulas doyan tuh.. tersengih-sengih jek mukanya
orang amik doyan tuh ...marah..xbg...dh pandai marah dak ni..
ala.. camera kat umah lak..ermm t nk upload gambo dia kat cni...
halil penawar ati kami satu family.. balik jek keja smua kna tegur dia dlu
kalo dak..t dia nangis..ngada2 jekk..hahaha..


ermmm ari ni besday kawan aku... ala empunya diri yg udah tua tu..opss bukan tua..
berusia jekk..haha...xnampak muka pon lg ari ni..haha...
nak nampak muka..mcm la aku kat kl...
tahun lepas dpt gak juin derang wat seprise kat ko shem...
tahun ni ada ke... ermm sori la xdpt juin kowang dh...
ermmm masa thn lepas la aku, intan weng ngn agon sesat kan
dr klia nak g umah intan...jauhnyaaaaa....3jam lbih.. uwaaa
cam nk blk perak... yg aku ingat... kami dh sampai mane2 tah...
semenyih ke mana ke.. then dh nk sampai gak ke nilai... ahhh letih gila...
agon ahh ni..ujan2 nk blagak bwk laju...hahahah..



cter ket psl kwn aku si shem tuh..
suka kwn ngn dia..
kwn yg knal secara maya..sejak 2003 ke 2004 gtu arr...
aku rasa 2004..masa aku prektikal.. suka masuk vf masa tuh
lepak otm..masa tuh senior2.. kak cytra, kak sri, abg agus si brainstorm pon ada..
id orang2 muda masa tuh yg aku slalu nmpak..yg slalu nyampuk org2 tua sembang..bullet..bantalbucuk, floristgirl..kuali jepun..
mai mamai,matchbox si acap tuh le.. pantherboy si agus.. hah kak qistina uzma..coffee...hehe...tuh antara yg aku ingt la..
aku jumpa shem n bbrape dak vf secara real life.. ermm puasa tahun 2006..
erkk btui dh rasenya..huhu
kira baru gak ekk kenal...ermm tp cam dh lama.muahaha...
dia tuh..sorang yg sgt suka jalan...
jap2 aku dgr dia ke sana..jap2 dh ke sinun...haihhhh..
ermm solo g... so aku arap2 arr kan..doakan..tahun ni jugak dia jumpa
seseorang yg boleh buat hati dia tenang... bahagia dan gembira...
plus.. sesorang tuh sekepala ngn dia yg suka jejalan...
leh arr dia bwk shem tuh keliling dunia.. Tuhan makbulkan doaku ini... Amin..
"Selamat Ulangtahun ke tettt.... my dear Sem opss Shem" muahhh :*

Friday, July 18, 2008

coretan di ari jumaat...

esok sabtu..
aku keja... uddi pon keja..
ermm xde plan ape kot...
erkk jeles sbnarnya dgr plan kwn2 vf ku tuh..
ekceli mkn doyan tuh xla kisah sgt..
sbb tiap2 mlm aku pekena doyan skang neh..haha
gila...bihtu 1femili antu doyan... kena plak
doyan dh murah... 8biji rm10...yg kcik2 tuh...
isi dlm2 smua elok2.. yg penting :: "KUCING TIDO"
wahahahaha....peberet aku tuh...
ermm aku jeles menggambarkan kemeriahan kekawan aku neh mkn doyan
then dgr nak wat bbq la.. then nk g mandi sg lak..uwaaaa bestnye..
ermm xpe2...asalkan derang hepi...t aku dgr cter je ahhh

sehari dua nih... sit down ngn uddi..
kami kira budget.. n details kn segala aneka persiapan yg nk dibuat..
muahahaha...skang bru nk wat budget...
adehhh...bla ckp psl ni mst aku debar...
xtau nak mula dr mana sbnrnya..
asik ckp..ujung thn...rasa cam lmbt je lagi..
tp bila kira bulan..dh xbrape bulan je tinggal...
uwaaa...sempat ke...
ekceli kusus kawin pon belom g..
uddi dh g...hmmm aku g bln dpn ahh...
ye la...t dh nak raya plak...adui la... lajunya masa ni..
smalam dgr abah ckp..nak cat umah..
erkkk kaler ape ekk...
bilik aku..kalo bleh aku nk purple..huhu
erkk tp kalo baju xyah purple xpe kan..
kalo leh..nak carik baju gold..
bleh ke ekk..
ahh bleh je la ekk..
baju nikah purple lembut..
ehh xyah ahh... putih suci je la..
adehhh.... mcm2...
nak soping bli brg2 ti...erkkk megasale ni murah kn..
huhuhuhuhu...gunakan kesempatan yg ada...

Tuesday, July 15, 2008

takut untuk melangkah

sejak dua menjak ni
aku jadi takut untuk melangkah...
bila tengok keadaan sekeliling
bila tengok ada yang kecewa...terluka..merana jiwa
aku ni penakut jugak rupanya..
sebab aku penah lalui kegagalan dlm perhubungan agaknya
ntah..
kadang rasa aku yang terlalu emosi..
-----------------------------------
contoh 1..cerekarama mgu lps...
aku xingat tajuk...zizie ezette blakon..
mulanya.. sgt hepi family...loving couple..walopon dh ada anak
masih bercinta..masih bergayut..bersenda gurau..
walaupon ada yang menggoda suami dia kat opis..
tp suami dia tuh wat dunno jek..katanya dia dh suami org
dia sygkan isteri dia..family dia..
ttiba suami dia tjumpa cinta pertama..
rumahtangga mula goyah..
mula balik lewat dr opis..alasan miting
tp g jupe pompuan tuh..
sampaikan ulangthn perkahwinan pon dia leh lupa
sbb jupe awek dia tuh...tp isteri dia sabo jek..
x mengamuk pon..walopon ada yg call report psl laki dia
dia ttp percaya laki dia...dia [ercaya laki dia sgt sygkn dia
aku stop tengok takat tuh..
bkn sebab mengantuk...sbb aku takut..
aku jd takut bla tngok kesedihan si isteri tuh nnt
bla tau hal yg sbnar..bla si suami mintak nak kawin lagi..
aku xmo tau pon penghujung cter tuh...
-----------------------------------
cth 2: watak rahsia
si suami sering blk lewat
isteri kat umah ngn anak sorang...
ttiba si suami ditangkap bkhalwat..
menangis2 call aku sampai ati dibuat gtu
si isteri sdg peknen 2 bln..
kemudian si suami balik..bsumpah diperangkap
bersumpah tak buat agi..
isteri percaya bulat2
masih beri peluang..
walau apa kata org pd suami..
dia masih pertahankn suaminya...
-----------------------------------
aku bkn la harapkn cter cinta aku indah2 jek
tp aku takut..xberani nak hadapi dugaan yg berat2 mcm tuh..
aduh...xbleh ke dielakkan jek menda2 gni..
xmo le dugaan yg berat sampai ketemu kegagalan..
aku takut gagal...erkkkk :-SS

Monday, July 14, 2008

citer tentang ikat ;|

Alhamdulillah...
semalam semua berjalan lancar...
walaupon adhoc plan...

malam..
bngkus-bungkus jajan...untuk budak2 esok..opss
xde pon bungkus2 hantaran..
cam aku ckp sblm ni..
just ikat..bertunang nnt skali ngn nikah ;)
ini pon kebetulan family uddi dok tnya bla
derang leh dtg..so kena plak.. nak wat besday halil..
so kami jemput la dtg pd hari tuh..
kiranya majlis besarnya besday anak sdaraku halil..
hehe..so persiapan lbih pd besday dia..hehe

pagi..
kalo biasa ari cuti.. pas subuh...
golek2 atas katil..tp ari ni tau..sgt sibuk..
menu yang perlu disiapkan.. bihun/mee/kuey tiaw sup tulang n sup ayam
bubur durian bsama pulut... puding laici aku dh wat mlm td..resepi dr mesra.net..huhu
n yg lain... jajan-jajan..
awal pagi..ari gelap sgt..mak aku sound "kamu ni mkn nasi dlm periuk, asik nk ujan jek kenduri kamu"
yup..dlm atiku rase menda yg sama..agaknyelah..
ermm masa aku btunang dlu.. gila lebat sgt ujan... zink org dpn umah aku pon terbang...
tp aku jwb.. "ala..itu ribut sempena kenduri umah dpn tuh la.."
dlm ati..Tuhan jek tau.. hehe

dari kul 8 start masak... sampai la dlm kul 2..ready dh...
sib bek sempat..haha..kelam kabut..
family uddi dtg spt yg dijanji dlm kul 3..
tetamu besday party dijemput selepas asar...hehe
makanan dh siap dihidang utk family uddi...
perbincangan pon dibuat...
tok teh.. tok sidang kg aku..aka guru ngaji aku yg jd wakil family aku..
pak kadir... wakil uddi.. hehe kwn baik abah uddi.. aka ayah mentua abg aku..huhu
masa derang bincang ni..aku sibuk g kat dapur... nak readykan makanan utk besday lak..
letak makanan dlm tray.. n isikan makanan dlm mangkuk tingkat utk family uddi bwk blk..
patotnya uddi xyah arr dtg kan..sbb tuh aku bekalkn makanan..
upenya dia dtg gak..abah dia paksa..hahaha...
padan muka nyorok blakang pintu...
hmmm pendekkan cter... janji pon dibuat... bila?
hmmm kowang tggu je la kad nnt..haha

aku berpeluh-peluh kat dapur... abih dh bedak yg aku tepek2 ket td..
skali dengar org panggil aku..
alahai..ada jugak sarung2 cincin..
xleh ke kasik jek kat mak aku..t aku pakei ler...
ahakz teruk tul aku neh...huhu
bkn pe segan..aku dh arr pakei biasa jek.. ngn x bersiap nye..
huhuh... pegi la jugak...salam ngn mak uddi.. then mak dia sarungkn cincin..
aku mulakan..dgn bismillah.. la hau la wala kuwata illa billah..
aku berserah padaNya.. moga dipermudahkan jodoh aku dgn uddi..
Amin...